Tuesday, November 25, 2008

Bab ke 7

Lain2 Hubungan

Bab ke7 nih, kita akan selidik sedikit lain2 hubungan terutama sebelah Tok (Hjh Kalsom bt Ali). Ibu dan Ayah Tok bernama Hjh Fatimah bt Mamat (Tok Teh - meninggal pada 20 Mei 1982 di Kg Tanjong Belor dan dikebumikan di kubur Bukit Kolam).
Masa ni, saya masih lagi bertugas dengan MAS di Airport Subang. Saya tak sempat jumpa pada saat kematiannya. Bila saya sampai petang tu, jenazah telah dikebumikan. Allahyarhamah selalu menyebut nama saya minta dibelikan 'jeruk kelubi'. Semoga Allah swt mencucuri rahmat kepada roh Tok Teh dan menempatkannya bersama orang2 yang Soleh - Amin
Beliau mengerjakan haji pada tahun 1974 melalui Kapal Bunga Raya pada ketika itu. Saya berkesempatan menyambut beliau di Pelabuhan Kelang pada tahun tersebut. Ayah Tok bernama Tokki Ali b (tak ingat - nanti kita tanya Tok) . Tinggal di Kg Bukit Kayu Kelat. Tapak rumah beliau adalah di belakang kedai Pok Teh Lah dan Juwariah sekarang. Meninggal dunia sekitar tahun 1965.
Adik beradik Tok 5 orang semuanya;
1. Hj Saleh b Ali (Pok Long Leh - meninggal dunia pada 18 Mei 1999 di Kg Bukit Kayu Kelat dan dikebumikan di kubur Bukit Kolam)
Saya selalu menzairahi beliau bila ada kelapangan. Rumahnya kecil atas bukit. Saya teringat bagaimana beliau digigit oleh 'beruk' dan terpaksa dibawa ke hospital. Pergi menunaikan haji dengan Ustz Sulaiman b Salleh dari Kg Bukit Gegading (kawan sekolah saya semasa di SMU Marang) sekitar awal 90'an.
2. Ismail b Ali (Pok Ngoh Weil - ayah Mansor, Lek dll), meninggal dunia tahun 90'an sakit dalam perut di Kg Bukit Kayu Kelat. Pernah kena penyakit TB dan dirawat di HNZ. Mansor (anak sulong beliau) juga meninggal kerana sakit dalam perut (barah usus), sekitar akhir tahun 90' an juga.
3. Hj Ibrahim b Ali (Pok Chik Him Peroh) - masih ada.
4. Tok Sendiri ( Hj Kalsom bt Ali)

Gambar di ambil sebelum mengerjakan umrah Ramadhan pada tahun 1996.
5. Abdullah b Ali (Pok Teh Lah - Juwariah).
Adik beradik Tok Nah (Hjh Munah bt Mamat) tak pasti berapa orang ( nanti tanya Ayah Su atau Pok Teh Him), yang pasti ialah Hjh Saripah bt Mamat (Tok Su Pah - meninggal dunia pada 13 Feb 2002 di HNZ K Trg dan dikebumikan di kubur Bukit Kolam).
Semasa beliau meninggal dunia di HNZ tiada kenderaan untuk membawa pulang jenazah. Saya menggunakan kereta Waja saya sambil di papah oleh Hamid dan Di Ayah Su di bahagian belakang kereta. Semasa berkereta dari HNZ ke Kg Bukit Kayu Kelat melalui jalan Marang, ramai yang kehairanan dan pelik.
Pok Long Leh (Hj Saleh b Ali - bapa sedara saya) berkahwin dengan Hjh Saripah b Mamat (adik beradik2 Tok Noh - Tok Sedara saya). Mereka tidak dikurniakan anak. Hanya ada seorang anak angkat Kassim b Muda yang tinggal diatas bukit Kg Bukit Kayu Kelat sekarang ini. Mahani bt Hj Jusoh pernah juga menjadi anak angkat mereka tetapi telah berpisah bila Mahani meningkat remaja.

wassalam

No comments: