Monday, June 1, 2009

Kesan Dosa Dalam Kehidupan

Assalamualaikum wr wb
Petikan karya : Ibnu Qayyim Al Jauziah

Hati adalah kerajaan di dalam tubuh manusia. Hati bisa menguasi akal, hati juga bisa menjadi tapak semaian nafsu. Mendidik hati adalah 'keutamaan yang sangat besar (1st priority)', agar hati bisa tunduk dan patuh kepada pencipta alam dan pemilik seluruh hati.

Kesan dosa yang boleh merosakkan hati sekali gus membinasakan peribadi seorang muslim yang menakung sejumlah dosa dan maksiat. Manusia kurang waspada terhadap gejala yang merosakkan kesempurnaan hati. Justeru, pendedahan satu persatu wabak yang akan melanda sebuah wilayah yang terhimpun di lubuknya mutiara iman dan takwa adalah sangat perlu (essential).

Rasional mesej ini adalah sangat jelas. Setiap manusia dibekalkan sekeping hati yang muluk dan khalis. Ia mesti dijaga, dirapi, dipantau, dan tahan uji. Lantaran hati adalah ekspresi peribadi dan akal manusia. Segala tindak tanduk nya mengambarkan rupa paras hati. Keiklasan menekuni ibadah terhantar melalui kejernihan hati. Lantaran itu jika manusia lalai, melazami maksiat dan dosa, wilayah hatinya akan diserang wabak, peribadi manusia semakin bejat sehingga tergamak mencabar kudrat Allah swt sebagai pencipta (Khalid), melupakan berita datangnya kiamat dan melecehkan seruan nabi Muhammad saw.

Bahawa sesungguhnya dosa menjadi penyebab berkurangnya fungsi dan kekuatan akal. Usah meremehkan dosa sekalipun kecil dari pengamatan manusia yang dangkal. Kerana dosa umpama debu yang bertebangan menjadi gunung agam, keras dan membatu.

Setiap dosa yang dilakukan sama ada sedar mahupun tidak, hendaklah diiringi taubat nasuha sebelum hati menjadi keras dan sukar dilentur.

Akibat berdosa ;
1. Membutakan hati
2. Jatuhnya Martabat dan Kedudukan
3. Berkurangnya Fungsi Akal
4. Terputus Ikatan Hamba dengan Allah swt
5. Diri sendiri dikhianati
6. Hilang Nikmat
7. Turunnya Bala

Allah swt dalam firman nya (mafhumnya) : ' Mahukah, aku khabarkan kepada kamu, kepada siapakah syaitan - syaitan itu selalu turun? Mereka selalu turun kepada tiap - tiap pendusta yang berdosa. Yang mendengar bersungguh - sungguh (apa yang disampaikan oleh syaitan itu), sedangkan kebanyakan beritanya adalah dusta ' (Surah asy -syu'araa, ayat 221 - 223)

Sabda RAW (Riwayat Bukhari)
Ingatlah dalam setiap jasad itu ada seketul daging, apabila daging itu baik, maka baiklah jasad itu keseluruhannya, apabila daging itu rosak, maka rosaklah jasad itu keseluruhannya. Ingatlah, daging itu ialah HATI.

wassalam
hj manj

No comments: